Projekte

Jan. 2016 - Juni 2019

Werkstatt Inklusion und Heterogenität im Rahmen des Projekts BRIDGES der Universität Vechta

Gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) im Rahmen der Qualitätsoffensive Lehrerbildung


Jan. 2016 - Dez. 2017

Inclusive Teaching of English in Primary Schools (I-TEPS-Studie)

Gefördert durch die Universität Vechta


Jan. 2015 - Dez. 2017

Teaching English in Primary Schools (TEPS-Studie)

Gefördert durch die Universität Vechta


Jan. 2015 - Dez. 2017

AILA Research Network in Early Language Learning

Gefördert durch die Association of Applied Linguistics (AILA)


Nov. 2013 - Okt. 2016

Sprachhandlungsprozesse in der bilingualen Wissenschaftsvermittlung im Schülerlabor. Eine Untersuchung der Perspektive der Akteure unter besonderer Berücksichtigung von Authentizität

Gefördert vom Center of Educational Studies der Ruhr-Universität Bochum im Rahmen des Forschungsprogramms 'Wissenschaftsvermittlung im Schülerlabor unter Prüfung der besonderen Rolle der Authentizität'


Okt. 2013 - Feb. 2015

Potenziale digitaler Medien in der Wissenschaft. Arbeitsgruppe der Global Young Faculty III 

Das Blog - Ein Projekt der Arbeitsgruppe

Gefördert vom Mercator Research Center Ruhr, der Stiftung Mercator und der Universitätsallianz Metropole Ruhr


Mai  - Aug. 2014

Wissenschaftsvermittlung auf YouTube: Teilnahme am Fast Forward Science Wettbewerb

Wettbewerbsbeitrag: Je früher desto besser??? Englischunterricht in der Grundschule

Gefördert von der Stiftung Mercator im Rahmen der Global Young Faculty III


Apr. - Juli 2012

Kreative Methoden im transkulturellen Literaturunterricht. Ein Blended Learning-Seminar zur Qualifikation von Lehramtsstudierenden im Fach Englisch, Goethe-Universität Frankfurt am Main (Projektpartner: Dr. Frauke Matz, Universität Duisburg-Essen; Michael Rogge, Ruhr-Universität Bochum)

Gefördert duch den Förderfonds Lehre der Goethe Universität Frankfurt am Main


Okt. 2011 - Feb. 2012

Fostering Learner Autonomy through Cooperative Literacy Activities

Gefördert durch das Programm "Wandel gestalten" des Stifterverbands für die Deutsche Wissenschaft und die Heinz Nixdorf Stiftung


Apr. - Juli 2011

An Ethnographic Approach to Intercultural Learning & Teaching: The ABC’s Model, Goethe Universität Frankfurt am Main

Gefördert durch das Programm "Wandel gestalten" des Stifterverbands für die Deutsche Wissenschaft und die Heinz Nixdorf Stiftung


Apr. 2003 - Sept. 2007

ADEQUA: Förderung des situationsadäquaten Einsatzes von Lernstrategien in selbstständigkeitsorientierten, textbasierten Lernumgebungen im Englischunterricht (DFG-Projekt unter der Leitung von Prof. Dr. Claudia Finkbeiner, Universität Kassel, & Prof. Dr. Peter H. Ludwig, Universität Koblenz-Landau, im Rahmen der Kasseler Bildungsforschungsgruppe 'Lehren - Lernen - Literacy')


Apr. 2003 - Sept. 2007

Online Course Companion (OCCO) - Die fächer- und fachbereichsübergreifende Online Lern- & Lehrplattform an der Universität Kassel


Sept. - Dez. 2004

Intercultural Teacher Training Online (Projektpartner: Dr. Do Coyle und Dr. Rolf Wiesemes, University of Nottingham, UK)


Apr. - Aug. 2004

Intercultural Teacher Training Online mit dem Le Moyne College, Syracuse, New York, USA



In the German context, foreign language education is a relatively new school subject at primary level. Since the school year 2004/05 learning English as a Foreign Language (EFL) has been a compulsory primary school subject in most of the 16 German federal states. In all federal states children learn a foreign language at least from year 3 onwards; in five states (i.e. North Rhine-Westphalia, Baden-Wuerttemberg, Brandenburg, Hamburg & Rhineland-Palatinate) the age of onset is earlier, in the second half of year 1 (effective: January 2017). There is insufficient evidence regarding an early or late start in primary EFL education and its effects on learners’ target language proficiency. Furthermore, there is little empirical knowledge about other factors in early EFL education, such as teaching quality or teacher characteristics. The TEPS study is addressing these research gaps by exploring the conditions and outcomes of primary EFL education in two different federal states with different ages of onset, North Rhine-Westphalia and Lower Saxony.


The TEPS study is a cross-sectional study in two federal states testing the receptive EFL proficiency of primary learners’ with different ages of onset at the end of year 4. Furthermore, both learners and primary EFL teachers were surveyed regarding further variables. For the main study in data was collected among 770 primary learners and 844 primary EFL teachers in summer 2017 (pilot study: summer 2016).


Duration: Jan. 2015 – Dec. 2017
Principal investigators: Prof. Dr. Eva Wilden & PD Dr. Raphaela Porsch (> links)
Project management: Janina Ehmke Project team: Benjamin Möbus, Rebecca Schlieckmann
Publications TBA
Presentations

Wilden, E., & Porsch, R. (2018). Early vs. Late Starters' Receptive Proficiency. Researching Primary EFL Education with a Special Focus on Teaching Quality and Teacher Characteristics. 1. Internationale Konferenz des Verbands Fremdsprachendidaktik Schweiz (ADLES), PH Lausanne/Switzerland, September 6-7,2018.

Porsch, R. & Wilden, E. (2018). Enthusiasm for teaching English as a foreign language in primary school: differences by teacher qualifications. ECER 2018, Bozen/Italy, September 4-7, 2018.

Porsch, R. & Wilden, E. (2018). Teaching English as a foreign language in primary school: teacher education and qualification in Germany. Presentation at the 5th Teaching Across Specializations (TAS) Collective Symposium: “Researching Teaching Out-of-field in Math, Science and beyond”. Bolzano (Italy), September 2-3, 2018.

Wilden, E. & Porsch, R. (2018). The Impact of Teaching Quality and Teacher Characteristics on Early and Late Starters’ Receptive EFL Proficiency: The TEPS Study. Early Language Learning Conference, Reykjavik/Iceland, June 13-15, 2018.

Wilden, E. & Porsch, R. (2018). More is better? A comparative study on the effects of lesson quantity and teaching quality on EFL reading skills of primary learners. Invited talk in the colloquium ‘Reading and Writing in the Primary EFL Class’ at the Early Language Learning Conference, Reykjavik/Island, June 13-15, 2018.

Möbus, B. & Wilden, E. (2017). Self-efficacy beliefs of differently qualified primary EFL teachers. A study. Poster presentation at the 27th conference of the German Association for Foreign Language Research (DGFF) at the University of Jena/Germany, September 27-30, 2017.

Schlieckmann, R. & Wilden, E. (2017). Bridging the Gap. Eine Studie zu den Lehr-Lern-Einstellungen von Englischlehrkräften der Grundschule und des Gymnasiums [Bridging the gap. A study primary and secondary EFL teachers' beliefs on learning and teaching]. Poster presentation at the 27th conference of the German Association for Foreign Language Research (DGFF) at the University of Jena/Germany, September 27-30, 2017.

Wilden, E. & Porsch, R. (2017). Findings from the TEPS study: teacher characteristics, teaching quality and primary EFL learners' receptive proficiency. Presentation at the biannual conference of the International Association of Applied Linguistics (AILA) 2017 'Innovation and epistemological challenges in Applied Linguistics' in Rio de Janeiro/Brazil, July 23-28, 2017.