Publications

Books & Editorship

  • Wilden, E. & Rossa, H. (Eds.). (2019). Fremdsprachenforschung als interdisziplinäres Projekt. Kolloquium Fremdsprachenunterricht. Berlin: Lang. https://doi.org/10.3726/b15580

Articles in Peer-Reviewed Journals

  • Wilden, E., & Porsch, R. (submitted/2020). L1 and L2 use in primary EFL education and the role of teachers’ L2 proficiency. Studies in Second Language Learning and Teaching. Special Issue: English Language Learning in Primary Schools: Variables at Play.
  • Wilden, E., Porsch, R. & Schurig, M. (accepted). An early start in primary EFL education and the role of teacher qualification and teaching quality. Language Teaching for Young Learners.
  • Wilden, E. & Porsch, R. (forthcoming). The impact of teaching quality and learning time on primary EFL learners' receptive proficiency. Preliminary Findings from the TEPS study. AILA Review, 32 (1).
  • Heine, L., Marx, N., Schädlich, B., & Wilden, E. (in preparation/2019). Review of doctoral research in second language acquisition in Germany (2014-2017). Language Teaching.
  • Wilden, E., & Porsch, R. (2019). The illusion of inclusion? Evaluating inclusive primary English as a foreign language education in an innovative special educational needs school. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2019(1), 3–20.
  • Baumert, B., Vierbuchen, M.-C., & Team BRIDGES. (2018). Eine Schule für alle - Wie geht das? Qualitätsmerkmale und Gelingensbedingungen für eine inklusive Schule und inklusiven Unterricht. Zeitschrift für Heilpädagogik, 18(11), 526–541.
  •  Vanderbeke, M. & Wilden, E. (2017). Sachfachliche Diskursfähigkeit durch fremdsprachliche affordances in bilingualen Schülerlaborprojekten. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 28 (1), 3-27.
  • Wilden, E., Porsch, R., & Ritter, M. (2013). Je früher desto besser? - Frühbeginnender Englischunterricht ab Klasse 1 oder 3 und seine Auswirkungen auf das Hör- und Leseverstehen. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 24 (2), 171-201.
  • Finkbeiner, C., Ludwig, P. H., Wilden, E. & Knierim, M. (2006). ADEQUA – Bericht über ein DFG-Forschungsprojekt zur Förderung von Lernstrategien im EnglischunterrichtZeitschrift für Fremdsprachenforschung17 (2), 257-274.

Articles in Other Journals & Anthologies

  • Wilden, E. (accepted/2020). Englisch. In C. Cramer, M. Drahmann, J. König, M. Rothland, & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerbildung (Neuausgabe). Stuttgart: UTB.
  • Rossa, H. & Wilden, E. (2019). Interdisziplinarität in der empirischen Fremdsprachenforschung: Zugängen, Formate, Methoden. In Wilden, E. & Rossa, H. (Eds.).  Fremdsprachenforschung als interdisziplinäres Projekt. Kolloquium Fremdsprachenunterricht (pp. 35-47). Berlin: Lang.
  • Wilden, E. & Rossa, H. (2019). Fremdsprachenforschung als interdisziplinäres Projekt. Zur Einführung. In Wilden, E. & Rossa, H. (Eds.).  Fremdsprachenforschung als interdisziplinäres Projekt. Kolloquium Fremdsprachenunterricht (pp. 7-13). Berlin: Lang.
  • Vanderbeke, M., & Wilden, E. (accepted/2019). Fremdsprachliche Handlungsoptionen und deren Nutzung in Bilingualen Schülerlaborprojekten: Eine Videostudie. In K. Sommer, J. Wirth, & M. Vanderbeke (Eds.), Forschen im Schülerlabor (Arbeitstitel). Münster: Waxmann.
  • Wilden, E., & Porsch, R. (2019). Early vs. late starters' receptive EFL proficiency. Babylonia, 2019(2), 46.
  •  Wilden, E. (2018). Settings. Teaching in and beyond the English Language Classroom. In C. Surkamp & B. Viebrock (Eds.), Teaching English as a Foreign Language. An Introduction (pp. 233-247). Stuttgart/Weimar: Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04480-8
  •  Wilden, E. & Porsch R. (2017). Researching the Professional Development of Primary EFL Teachers. An Introduction. In E. Wilden & R. Porsch (Eds.), The Professional Development of Primary EFL Teachers. National and International Research (pp. 7-23). Münster: Waxmann.
  •  Porsch R. & Wilden, E. (2017). The Introduction of EFL in Primary Education. Challenges for EFL Teachers in Germany. In E. Wilden & R. Porsch (Eds.), The Professional Development of Primary EFL Teachers. National and International Research (pp. 59-75). Münster: Waxmann.
  • Wilden, E. (2016). ‘Our’ and ‘Their’ History: The Challenge of Teaching Historical Backgrounds with the Example of Rabbit-Proof Fence. In B. Viebrock (Ed.), Feature Films in English Language Teaching (pp. 55–68). Tübingen: Narr.
  • Wilden, E. (2016). Zeitschriften. In E. Burwitz-Melzer, G. Mehlhorn, C. Riemer, K.-R. Bausch & H.-J. Krumm (Eds.), Handbuch Fremdsprachenunterricht (6th ed., pp. 655-658). Tübingen: Francke.
  • Möbus, B. & Wilden, E. (2016), "Gamifi-what?!" Schüler mit Videospielelementen motivieren. Praxis Fremdsprachenunterricht. 2016 (3), 11-13.

 

 

  • Matz, F. & Wilden, E. (2016). Die Entwicklung narrativer und audio-visueller Kompetenzen durch selbstgemachte Videoclips: (Multi-)Literacies Pädagogik im Fremdsprachenunterricht. In Becker, C. Blell, G. und Rössler, A. (Eds.), Web 2.0 und komplexe Kompetenzaufgaben im Fremdsprachenunterricht (pp. 187-200). Frankfurt: Lang.
  • Wilden, E. & Matz, F. (2015). How to Tell Digital Stories with Handcrafted Video Clips. A (Multi-)Literacies Approach to Foreign Language Teaching. In Gimeno-Sanz, A., Levy, M., Blin, F., & Barr, D.  (Eds.), WorldCALL: Sustainability and Computer-Assisted Language Learning (pp. 314-326). London: Bloomsbury.
  • Wilden, E. & Porsch, R. (2015). Die Hör- und Leseverstehensleistungen im Fach Englisch von Kindern am Ende der Grundschulzeit unter besonderer Berücksichtigung von lebensweltlicher Ein- und Mehrsprachigkeit. In Kötter, M. & Rymarczyk, J. (Eds.), Englischunterricht auf der Primarstufe: neue Forschungen - weitere Entwicklungen (pp. 59-80). Frankfurt: Lang.
  • Wilden, E. & Porsch, R. (2014). The earlier the better? Neue Studie in NRW. Grundschulmagazin Englisch, 14(5), 37-38.
  • Wilden, E. (2014). Crossing Borders - Ein empirisch begründetes Lehrerbildungsprojekt für den transkulturellen Literaturunterricht im Fach Englisch. In F. Matz, M. Rogge & P. Siepmann (Eds.), Transkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht: Theorie und Praxis (pp. 193-204). Frankfurt: Lang.
  • Wilden, E. (2013). Handcrafting Video Clips to foster audio-visual literacy in the EFL classroomBabylonia, 12(3), 34-38.
  • Wilden, E. (2013). Kultur und Identität im fremdsprachlichen Literaturunterricht. Ein Projekt zur Förderung der transkulturellen Kompetenz von angehenden Englischlehrkräften. In A. Wildemann & M. Hoodgarzadeh (Eds.), Sprachen und Identitäten (pp. 132-145). Innsbruck: StudienVerlag.
  • Wilden, E. (2012). Professional development and teacher autonomy. A study with EFL student teachers. In K. Heim & B. Rüschoff (Eds.), Involving Language Learners: Success Stories and Constraints (pp. 103-115), Duisburg: Universitätsverlag Rhein Ruhr.
  • Finkbeiner, C., Knierim, M., Ludwig, P. H., & Wilden, E. (2008). Textbasierte kooperative Lernumgebungen im Englischunterricht – das ADEQUA-Projekt. In Kasseler Forschergruppe Empirische Bildungsforschung 'Lehren - Lernen - Literacy' (Ed.), Lernumgebungen auf dem Prüfstand. Zwischenergebnisse aus den Forschungsprojekten (pp. 81-99). Kassel: Kassel University Press.
  • Wilden, E. (2007). Voice Chats in the Intercultural Classroom: The ABC’s On-line Project. In R. O'Dowd (Ed.), Online Intercultural Exchange: An Introduction for Foreign Language Teachers (pp. 271-277). Clevedon: Multilingual Matters.
  • Reviewed in:
    • Wang, L. (2009). Review. ELT Journal, 63 (1), 81-84.
    • Elliott, D. (2008). Review. Teaching English As A Second or Foreign Language, 12 (2).
    • Pachler, N. (2008). Review. Language Learning Journal, 58 (1).
  • Wilden, E. (2006). Die Qualitative Inhaltsanalyse in einer Längsschnittstudie: Zum Selbstbild und Fremdbild in einem interkulturellen Onlineaustausch. Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse, 13, 1-14. 
  • Wilden, E. (2006). Selbst- und Fremdwahrnehmung in interkulturellen Lehrerinnentandems. Beobachtungen aus einem englisch-deutschen Onlineprojekt. In A. Hahn & F. Klippel (Eds.), Sprachen schaffen Chancen. Dokumentation zum 21. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) München, Oktober 2005 (pp. 215-224). München: Oldenbourg.
  • Wilden, E. (2006). The ABC’s Online: Using voice chats in a transnational foreign language teacher exchange. In P. R. Schmidt & C. Finkbeiner (Eds.). The ABC’s of cultural understanding and communication: National and international adaptations (pp. 189-211). Greenwich: Information Age Publishing.
  • Knierim, M., Wilden, E. & Finkbeiner, C. (2004). "Hot Potatoes": Interaktive Übungen für den Fremdsprachenunterricht selbst erstellen. In Zentrum für Lehrerbildung (Ed.), Gestalten - Entdecken. Lernumgebungen für selbstständiges und kooperatives Lernen (pp. 53-64). Kassel: Kassel University Press.

Teaching Resources

  •  Armbrust, L., Müller, S., & Wilden, E. (2013). Appetizer Englisch. Ideen und Materialien für themenorientierte Stundeneinstiege. Mülheim: Verlag an der Ruhr.
  • Hinxlage, A., Müller, K. & Wilden, E. (2013). The Monk and Missionary Boniface. Einen mittelalterlichen Lebensweg entdecken (Klasse 7) (mit CD-ROM). RAAbits Bilingual Geschichte, 24 (Juli 2013), pp. 1-26.
  • Wilden, E. (2012). Stationenlernen in Notebook-Klassen. In S. Müller & Y. Serth (Eds.), Mit digitalen Medien den Schulalltag optimieren. 66 praktische Ideen für Selbstorganisation und Unterricht (pp. 78-79). Mühlheim: Verlag an der Ruhr.
  • Wilden, E. (2012). Wordle - Wortwolken als Einstieg oder Abschluss. In S. Müller & Y. Serth (Eds.), Mit digitalen Medien den Schulalltag optimieren. 66 praktische Ideen für Selbstorganisation und Unterricht (pp. 82-84). Mühlheim: Verlag an der Ruhr.
  • Wilden, E. (2011). Cracking the Hieroglyphs. Die ägyptische Schriftkultur entdecken (Klasse 6). RAAbits Bilingual Geschichte, 17 (November 2011), pp. 1-14.