Publications

Books & Editorship

Articles in Journals & Anthologies

  • Wilden, E. & Porsch, R. (angenommen/2019). The illusion of inclusion? Evaluating inclusive primary English as a foreign language education in an innovative special educational needs school. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2019 (1).
  • Wilden, E. (2018). Teaching in and beyond the english language classroom. In C. Surkamp & B. Viebrock (Eds.), Teaching English as a Foreign Language. An Introduction (pp. 233-247). Stuttgart/Weimar: Metzler.
  • Vanderbeke, M. & Wilden, E. (2017). Sachfachliche Diskursfähigkeit durch fremdsprachliche affordances in bilingualen Schülerlaborprojekten. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 28(1), 3-27.
  • Porsch R. & Wilden, E. (2017). The development of a curriculum-based C-test for young EFL learners. In J. Enever & E. Lindgren (Eds.), Researching the complexity of early language learning in instructed context  (pp. 289-304). Clevedon: Multilingual Matters.
  • Wilden, E. (2016). ‘Our’ and ‘Their’ History: The Challenge of Teaching Historical Backgrounds with the Example of Rabbit-Proof Fence. In B. Viebrock (Ed.), Feature Films in English Language Teaching (pp. 55–68). Tübingen: Gunter Narr.
  • Wilden, E. (2016). Zeitschriften. In E. Burwitz-Melzer, G. Mehlhorn, C. Riemer, K.-R. Bausch & H.-J. Krumm (Eds.), Handbuch Fremdsprachenunterricht (6th ed., pp. 655-658). Tübingen: Francke.
  • Möbus, B. & Wilden, E. (2016), "Gamifi-what?!" Schüler mit Videospielelementen motivieren. Praxis Fremdsprachenunterricht. 2016 (3), 11-13.
  • Matz, F. & Wilden, E. (2016). Die Entwicklung narrativer und audio-visueller Kompetenzen durch selbstgemachte Videoclips: (Multi-)Literacies Pädagogik im Fremdsprachenunterricht. In Becker, C. Blell, G. und Rössler, A. (Eds.), Web 2.0 und komplexe Kompetenzaufgaben im Fremdsprachenunterricht (pp. 187-200). Frankfurt: Lang.
  • Wilden, E. & Matz, F. (2015). How to Tell Digital Stories with Handcrafted Video Clips. A (Multi-)Literacies Approach to Foreign Language Teaching. In Gimeno-Sanz, A., Levy, M., Blin, F., & Barr, D.  (Eds.), WorldCALL: Sustainability and Computer-Assisted Language Learning (pp. 314-326). London: Bloomsbury.
  • Wilden, E. & Porsch, R. (2015). Die Hör- und Leseverstehensleistungen im Fach Englisch von Kindern am Ende der Grundschulzeit unter besonderer Berücksichtigung von lebensweltlicher Ein- und Mehrsprachigkeit. In Kötter, M. & Rymarczyk, J. (Eds.), Englischunterricht auf der Primarstufe: neue Forschungen - weitere Entwicklungen (pp. 59-80). Frankfurt: Lang.
  • Wilden, E. & Porsch, R. (2014). The earlier the better? Neue Studie in NRW. Grundschulmagazin Englisch, 14(5), 37-38.
  • Wilden, E. (2013). Kultur und Identität im fremdsprachlichen Literaturunterricht. Ein Projekt zur Förderung der transkulturellen Kompetenz von angehenden Englischlehrkräften. In A. Wildemann & M. Hoodgarzadeh (Eds.), Sprachen und Identitäten (pp. 132-145). Innsbruck: StudienVerlag.
  • Wilden, E. (2012). Professional development and teacher autonomy. A study with EFL student teachers. In K. Heim & B. Rüschoff (Eds.), Involving Language Learners: Success Stories and Constraints (pp. 103-115), Duisburg: Universitätsverlag Rhein Ruhr.
  • Finkbeiner, C., Knierim, M., Ludwig, P. H., & Wilden, E. (2008). Textbasierte kooperative Lernumgebungen im Englischunterricht – das ADEQUA-Projekt. In Kasseler Forschergruppe Empirische Bildungsforschung 'Lehren - Lernen - Literacy' (Ed.), Lernumgebungen auf dem Prüfstand. Zwischenergebnisse aus den Forschungsprojekten (pp. 81-99). Kassel: Kassel University Press.
  • Wilden, E. (2007). Voice Chats in the Intercultural Classroom: The ABC’s On-line Project. In R. O'Dowd (Ed.), Online Intercultural Exchange: An Introduction for Foreign Language Teachers (pp. 271-277). Clevedon: Multilingual Matters.

    Reviewed in ELT Journal, 63 (1), (2009), 81-84, by Liang Wang.
    Reviewed in Teaching English As A Second or Foreign Language, 12 (2), (2008) by Darren Elliott.
    Reviewed in the Language Learning Journal, 58 (1), (2008) by Norbert Pachler.
  • Wilden, E. (2006). Die Qualitative Inhaltsanalyse in einer Längsschnittstudie: Zum Selbstbild und Fremdbild in einem interkulturellen Onlineaustausch. Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse, 13, 1-14. 
  • Wilden, E. (2006). Selbst- und Fremdwahrnehmung in interkulturellen Lehrerinnentandems. Beobachtungen aus einem englisch-deutschen Onlineprojekt. In A. Hahn & F. Klippel (Eds.), Sprachen schaffen Chancen. Dokumentation zum 21. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) München, Oktober 2005 (pp. 215-224). München: Oldenbourg.
  • Knierim, M., Wilden, E. & Finkbeiner, C. (2004). "Hot Potatoes": Interaktive Übungen für den Fremdsprachenunterricht selbst erstellen. In Zentrum für Lehrerbildung (Ed.), Gestalten - Entdecken. Lernumgebungen für selbstständiges und kooperatives Lernen (pp. 53-64). Kassel: Kassel University Press.

Teaching Resources

 

  • Hinxlage, A., Müller, K. & Wilden, E. (2013). The Monk and Missionary Boniface. Einen mittelalterlichen Lebensweg entdecken (Klasse 7) (mit CD-ROM). RAAbits Bilingual Geschichte, 24 (Juli 2013), pp. 1-26.
  • Wilden, E. (2012). Stationenlernen in Notebook-Klassen. In S. Müller & Y. Serth (Eds.), Mit digitalen Medien den Schulalltag optimieren. 66 praktische Ideen für Selbstorganisation und Unterricht (pp. 78-79). Mühlheim/Ruhr: Verlag an der Ruhr.
  • Wilden, E. (2012). Wordle - Wortwolken als Einstieg oder Abschluss. In S. Müller & Y. Serth (Eds.), Mit digitalen Medien den Schulalltag optimieren. 66 praktische Ideen für Selbstorganisation und Unterricht (pp. 82-84). Mühlheim/Ruhr: Verlag an der Ruhr.
  • Wilden, E. (2011). Cracking the Hieroglyphs. Die ägyptische Schriftkultur entdecken (Klasse 6). RAAbits Bilingual Geschichte, 17 (November 2011), pp. 1-14.