Publications

Books & Editorship

 

 

Wilden, E., Alfes, L., Cantone, K. F., Çıkrıkçı, S. S. & Reimann, D. (Eds.). (2022). Standortbestimmungen in der Fremdsprachenforschung. Beiträge zur Fremdsprachenforschung: Bd. 17.  wbv Media.

 

 Guest Editor with Andy Cirocki of the Special Issue on 'Teaching English to Young Learners', The European Journal of Applied Linguistics and TEFL, 2021, Vol. 10 (2).

 

 

Wilden, E. & Rossa, H. (Eds.). (2019). Fremdsprachenforschung als interdisziplinäres Projekt. Kolloquium Fremdsprachenunterricht. Berlin: Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b15580

Wilden, E. & Porsch, R. (Eds.). (2017). The Professional Development of primary EFL teachers. National and International Research. Münster: Waxmann.

 

Reviewed in:

Fuchs, S. (2018). Rezensionsartikel. Fremdsprachen Lehren und Lernen, 47, 134–137. http://periodicals.narr.de/index.php/flul/article/view/4777

Wang, Z. (2018). Book review. System, 72, 240 - 241. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2017.12.007

 

 

Co-Editor of Zeitschrift für Fremdsprachenforschung (since 2015, 26/2)

Wilden, E. (2008). Selbst- und Fremdwahrnehmung in der interkulturellen Onlinekommunikation. Das Modell der ABC's of Cultural Understanding and Communication Online. LaCuLi - Language Culture Literacy: Vol. 2. Frankfurt: Lang.

 

Reviewed in:

Behrent, S., Doff, S., Marx, N., & Ziegler, G. (2011). Review of doctoral research in second language acquisition in Germany (2006–2009). Language Teaching, 44, 237–261. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444810000455

Articles in Peer-Reviewed Journals & Books

 

Wilden, E., Porsch, R. & Gawrilow, C. (2023). Englischunterricht in einer innovativen, inklusiven Förderschule: Rezeptive Englischleistungen und Leistungsemotionen im Fach Englisch am Ende der Klasse 4. Zeitschrift für Heilpädagogik, 74(2), 52–63.

 

Porsch, R., & Wilden, E. (2022). Teaching English Out-of-Field in Primary School: Differences in Professional Characteristics and Effects on Instructional Quality. In L. Hobbs & R. Porsch (Eds.), Out-of-field Teaching across Teaching Disciplines and Contexts (pp. 117–134). Singapore: Springer. DOI: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-16-9328-1_6

 

 

Wilden, E. (2021). Fachspezifische Aspekte von Unterrichtsqualität im Schulfach Englisch. Unterrichtswissenschaft, 49(2), 211–219. DOI: https://doi.org/10.1007/s42010-021-00105-y

 

Wilden, E., Porsch, R., Ehmke, J., & Mensing, K. (2021). Sprachproduktive Leistungen im inklusiven Englischunterricht auf der Primarstufe: Eine Studie zu den Lernergebnissen von Kindern mit und ohne sonderpädagogische Förderbedarfe. K:ON Kölner Online Journal Für Lehrer*innenbildung, 3(1), 109–135. DOI: https://doi.org/10.18716/ojs/kON/2021.1.6

 

 

Porsch, R., & Wilden, E. (2021). Teaching English in the inclusive primary classroom: An additional professional challenge for out-of-field teachers? The European Journal of Applied Linguistics and TEFL, 10(2), 201-220.

 

Alfes, L., Guttke, J., Lipari, A. C., & Wilden, E. (2021). ‘Who controls the past controls the future’: Benefits and Challenges of Teaching Young Adult Dystopian Fiction. CLELE Journal, 9(1), 12–31. Online: https://clelejournal.org/article-1-luisa-alfes-et-al/

 

Wilden, E., & Porsch, R. (2020). A Critical Analysis of the German Public Debate about an Early Start in Primary Foreign Language Education. Language Teaching for Young Learners, 2 (2), 192-212. DOI: https://doi.org/10.1075/ltyl.19019.wil

 

Wilden, E., Porsch, R. & Schurig, M. (2020). An early start in primary EFL education and the role of teacher qualification and teaching quality. Language Teaching for Young Learners, 2 (1), 28-51. DOI: https://doi.org/10.1075/ltyl.19002.wil

 

 

Wilden, E., & Porsch, R. (2020). Teachers' self-reported L1 and L2 use and self-assessed L2 proficiency in primary EFL education. Studies in Second Language Learning and Teaching, 10(3), 631–655. DOI: http://dx.doi.org/10.14746/ssllt.2020.10.3.9

 

Heine, L., Marx, N., Schädlich, B., & Wilden, E. (2020). Review of doctoral research in second language acquisition in Germany (2014-2018). Language Teaching, 53 (3), 1-17. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444820000063

 

Wilden, E., & Porsch, R. (2019). The illusion of inclusion? Evaluating inclusive primary English as a foreign language education in an innovative special educational needs school. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2019 (1), 3–20.

Vanderbeke, M. & Wilden, E. (2017). Sachfachliche Diskursfähigkeit durch fremdsprachliche affordances in bilingualen Schülerlaborprojekten. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 28 (1), 3-27.
Wilden, E., Porsch, R., & Ritter, M. (2013). Je früher desto besser? - Frühbeginnender Englischunterricht ab Klasse 1 oder 3 und seine Auswirkungen auf das Hör- und Leseverstehen. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 24 (2), 171-201.
Finkbeiner, C., Ludwig, P. H., Wilden, E. & Knierim, M. (2006). ADEQUA – Bericht über ein DFG-Forschungsprojekt zur Förderung von Lernstrategien im EnglischunterrichtZeitschrift für Fremdsprachenforschung17 (2), 257-274.

Articles in Other Journals & Anthologies

Wilden, E. (2022). Feedback als ein Aspekt von Unterrichtsqualität: Zwischen Generik und Fachspezifik. In E. Burwitz-Melzer, C. Riemer & L. Schmelter (Eds.), Feedback beim Lehren und Lernen von Fremd- und Zweitsprachen: Arbeitspapiere der 42. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts (pp. 225–236). Narr.

Schädlich, B., Tesch, B., & Wilden, E. (2022). Empirische Perspektiven auf kulturelles Lernen. In L. König, B. Schädlich, & C. Surkamp (Eds.), unterricht_kultur_theorie: Kulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht gemeinsam anders denken (pp. 433–440). Metzler. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-63782-1

Wilden, E. (2021). Digitalisierung und der Begleitband zum Gemeinsamen europäischen Referenzrahmen. In K. Vogt & J. Quetz (Eds.), Der neue Begleitband zum Gemeinsamen europäischen Referenzrahmen für Sprachen (pp. 157-171). Berlin: Lang.

 

Wilden, E. (2020). Englisch in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung: Kommunikative Kompetenz und Interdisziplinarität. In C. Cramer, J. König, M. Rothland, & S. Blömeke (Eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 419–427). Bad Heilbrunn: UTB.

Wilden, E. (2020). Freude und Angst bei Lernenden im Englischunterricht der Grundschule. In E. Burwitz-Melzer, C. Riemer, & L. Schmelter (Eds.), Affektiv-emotionale Dimensionen beim Lehren und Lernen von Fremdsprachen: Arbeitspapiere der 40. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts (pp. 249–259). Tübingen: Narr.


Porsch, R., & Wilden, E. (2020). Fremdsprachenunterricht in der Grundschule: Argumente in der Debatte um den Frühbeginn. In H. Böttger, J. Festmann, & T. Müller (Eds.), Language Education and Acquisition Research: Focusing Early Language Learning (pp. 153–174). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.


Wilden, E., Porsch, R., & Ehmke, J. (2020). Illusion Inklusion? Empirische Evaluation eines Schulversuchs mit inklusivem Englischunterricht an einer Förderschule. In B. Baumert & M. Willen (Eds.), Werkstatt Inklusion: Ein Teilprojekt der Qualitätsoffensive Lehrerbildung (pp. 115–126). Münster: Waxmann.


Vanderbeke, M., & Wilden, E. (2020). Fremdsprachliche Handlungsoptionen und deren Nutzung in Bilingualen Schülerlaborprojekten: Eine Videostudie. In K. Sommer, J. Wirth, & M. Vanderbeke (Eds.), Handbuch Forschen im Schülerlabor: Theoretische Grundlagen, empirische Forschungsmethoden und aktuelle Anwendungsgebiete (pp. 213-221). Münster: Waxmann.

 

Wilden, E. & Rossa, H. (2019). Fremdsprachenforschung als interdisziplinäres Projekt. Zur Einführung. In Wilden, E. & Rossa, H. (Eds.).  Fremdsprachenforschung als interdisziplinäres Projekt. Kolloquium Fremdsprachenunterricht (pp. 7-13). Berlin: Lang. 

 

Rossa, H. & Wilden, E. (2019). Interdisziplinarität in der empirischen Fremdsprachenforschung: Zugängen, Formate, Methoden. In Wilden, E. & Rossa, H. (Eds.).  Fremdsprachenforschung als interdisziplinäres Projekt. Kolloquium Fremdsprachenunterricht (pp. 35-47). Berlin: Lang.



Wilden, E., & Porsch, R. (2019). Early vs. late starters' receptive EFL proficiency. Babylonia, 2019(2), 46.

 

Wilden, E. (2018). Settings. Teaching in and beyond the English Language Classroom. In C. Surkamp & B. Viebrock (Eds.), Teaching English as a Foreign Language. An Introduction (pp. 233-247). Stuttgart/Weimar: Metzler. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04480-8

 

Wilden, E. & Porsch R. (2017). Researching the Professional Development of Primary EFL Teachers. An Introduction. In E. Wilden & R. Porsch (Eds.), The Professional Development of Primary EFL Teachers. National and International Research (pp. 7-23). Münster: Waxmann.


Porsch R. & Wilden, E. (2017). The Introduction of EFL in Primary Education in Germany. A View from Implementation Research. In E. Wilden & R. Porsch (Eds.), The Professional Development of Primary EFL Teachers. National and International Research (pp. 59-75). Münster: Waxmann.


Porsch R. & Wilden, E. (2017). The development of a curriculum-based C-test for young EFL learners. In J. Enever & E. Lindgren (Eds.), 
Researching the complexity of early language learning in instructed context  (pp. 289-304). Clevedon: Multilingual Matters.

Reviewed in:
 Gruenbaum, T. (2018). Review. ELT Journal, 72 (3), 345–347. https://doi.org/10.1093/elt/ccy021

 

 

Wilden, E. (2016). ‘Our’ and ‘Their’ History: The Challenge of Teaching Historical Backgrounds with the Example of Rabbit-Proof Fence. In B. Viebrock (Ed.), Feature Films in English Language Teaching (pp. 55–68). Tübingen: Narr.

 

 

Wilden, E. (2016). Zeitschriften. In E. Burwitz-Melzer, G. Mehlhorn, C. Riemer, K.-R. Bausch & H.-J. Krumm (Eds.), Handbuch Fremdsprachenunterricht (6th ed., pp. 655-658). Tübingen: Francke.

 

 

Möbus, B. & Wilden, E. (2016), "Gamifi-what?!" Schüler mit Videospielelementen motivieren. Praxis Fremdsprachenunterricht. 2016 (3), 11-13.


Wilden, E. & Porsch R. (2016). Learning EFL from year 1 or year 3? A Comparative Study on Children's EFL Listening and Reading Comprehension at the End of Primary Education. In M. Nikolov (Ed.). Assessing Young Learners of English: Global and Local Perspectives (pp. 191-212). New York: Springer. 

 

Matz, F. & Wilden, E. (2016). Die Entwicklung narrativer und audio-visueller Kompetenzen durch selbstgemachte Videoclips: (Multi-)Literacies Pädagogik im Fremdsprachenunterricht. In Becker, C. Blell, G. und Rössler, A. (Eds.), Web 2.0 und komplexe Kompetenzaufgaben im Fremdsprachenunterricht (pp. 187-200). Frankfurt: Lang.
Wilden, E. & Matz, F. (2015). How to Tell Digital Stories with Handcrafted Video Clips. A (Multi-)Literacies Approach to Foreign Language Teaching. In Gimeno-Sanz, A., Levy, M., Blin, F., & Barr, D.  (Eds.), WorldCALL: Sustainability and Computer-Assisted Language Learning (pp. 314-326). London: Bloomsbury.
Wilden, E. & Porsch, R. (2015). Die Hör- und Leseverstehensleistungen im Fach Englisch von Kindern am Ende der Grundschulzeit unter besonderer Berücksichtigung von lebensweltlicher Ein- und Mehrsprachigkeit. In Kötter, M. & Rymarczyk, J. (Eds.), Englischunterricht auf der Primarstufe: neue Forschungen - weitere Entwicklungen (pp. 59-80). Frankfurt: Lang.
Wilden, E. & Porsch, R. (2014). The earlier the better? Neue Studie in NRW. Grundschulmagazin Englisch, 14(5), 37-38.
Wilden, E. (2014). Crossing Borders - Ein empirisch begründetes Lehrerbildungsprojekt für den transkulturellen Literaturunterricht im Fach Englisch. In F. Matz, M. Rogge & P. Siepmann (Eds.), Transkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht: Theorie und Praxis (pp. 193-204). Frankfurt: Lang.
Wilden, E., & Porsch, R. (2014). Children's receptive EFL competences at the end of primary education: Evidence from the German "Ganz In" project. In J. Enever, E. Lindgren, & S. Ivanov (Eds.), Umea Studies in Language and Literature. Conference Proceedings from Early Language Learning: Theory and Practice 2014 (pp. 131–135). Umea: Umea University.

Wilden, E. (2013). Handcrafting Video Clips to foster audio-visual literacy in the EFL classroomBabylonia, 12(3), 34-38.
Wilden, E. (2013). Kultur und Identität im fremdsprachlichen Literaturunterricht. Ein Projekt zur Förderung der transkulturellen Kompetenz von angehenden Englischlehrkräften. In A. Wildemann & M. Hoodgarzadeh (Eds.), Sprachen und Identitäten (pp. 132-145). Innsbruck: StudienVerlag.

Wilden, E., & Florian, M. (2013). Für das Referendariat ins Ausland? Das PGCE in England. L-news. Die Zeitung für Lehramtsstudierende, 02/13, 12–13.
Wilden, E. (2012). Professional development and teacher autonomy. A study with EFL student teachers. In K. Heim & B. Rüschoff (Eds.), Involving Language Learners: Success Stories and Constraints (pp. 103-115), Duisburg: Universitätsverlag Rhein Ruhr.
Finkbeiner, C., Knierim, M., Ludwig, P. H., & Wilden, E. (2008). Textbasierte kooperative Lernumgebungen im Englischunterricht – das ADEQUA-Projekt. In Kasseler Forschergruppe Empirische Bildungsforschung 'Lehren - Lernen - Literacy' (Ed.), Lernumgebungen auf dem Prüfstand. Zwischenergebnisse aus den Forschungsprojekten (pp. 81-99). Kassel: Kassel University Press.
Wilden, E. (2007). Voice Chats in the Intercultural Classroom: The ABC’s On-line Project. In R. O'Dowd (Ed.), Online Intercultural Exchange: An Introduction for Foreign Language Teachers (pp. 271-277). Clevedon: Multilingual Matters.
Reviewed in:

  • Wang, L. (2009). Review. ELT Journal, 63 (1), 81-84.
  • Elliott, D. (2008). Review. Teaching English As A Second or Foreign Language, 12 (2).
  • Pachler, N. (2008). Review. Language Learning Journal, 58 (1).

Wilden, E. (2006). Die Qualitative Inhaltsanalyse in einer Längsschnittstudie: Zum Selbstbild und Fremdbild in einem interkulturellen Onlineaustausch. Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse, 13, 1-14. 
Wilden, E. (2006). Selbst- und Fremdwahrnehmung in interkulturellen Lehrerinnentandems. Beobachtungen aus einem englisch-deutschen Onlineprojekt. In A. Hahn & F. Klippel (Eds.), Sprachen schaffen Chancen. Dokumentation zum 21. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) München, Oktober 2005 (pp. 215-224). München: Oldenbourg.
Wilden, E. (2006). The ABC’s Online: Using voice chats in a transnational foreign language teacher exchange. In P. R. Schmidt & C. Finkbeiner (Eds.). The ABC’s of cultural understanding and communication: National and international adaptations (pp. 189-211). Greenwich: Information Age Publishing.
Knierim, M., Wilden, E. & Finkbeiner, C. (2004). "Hot Potatoes": Interaktive Übungen für den Fremdsprachenunterricht selbst erstellen. In Zentrum für Lehrerbildung (Ed.), Gestalten - Entdecken. Lernumgebungen für selbstständiges und kooperatives Lernen (pp. 53-64). Kassel: Kassel University Press.

Teaching Resources

 Armbrust, L., Müller, S., & Wilden, E. (2013). Appetizer Englisch. Ideen und Materialien für themenorientierte Stundeneinstiege. Mülheim: Verlag an der Ruhr.
Hinxlage, A., Müller, K. & Wilden, E. (2013). The Monk and Missionary Boniface. Einen mittelalterlichen Lebensweg entdecken (Klasse 7) (mit CD-ROM). RAAbits Bilingual Geschichte, 24 (Juli 2013), pp. 1-26.
Wilden, E. (2012). Stationenlernen in Notebook-Klassen. In S. Müller & Y. Serth (Eds.), Mit digitalen Medien den Schulalltag optimieren. 66 praktische Ideen für Selbstorganisation und Unterricht (pp. 78-79). Mühlheim: Verlag an der Ruhr.
Wilden, E. (2012). Wordle - Wortwolken als Einstieg oder Abschluss. In S. Müller & Y. Serth (Eds.), Mit digitalen Medien den Schulalltag optimieren. 66 praktische Ideen für Selbstorganisation und Unterricht (pp. 82-84). Mühlheim: Verlag an der Ruhr.
Wilden, E. (2011). Cracking the Hieroglyphs. Die ägyptische Schriftkultur entdecken (Klasse 6). RAAbits Bilingual Geschichte, 17 (November 2011), pp. 1-14.